← Vorige pagina
SEO: opvallende en wervende webteksten
22 september 2022


Het is al gauw zo’n dertig geleden, dat ik als tekstschrijver deelnam aan de Bedrijvencontact Dagen Drenthe in Emmen. Ik had in mijn standruimte een grote lachspiegel neergezet. Je weet wel, zo’n spiegel van dik twee meter hoog en een meter breed, die je kon huren bij een evenementenverhuurder. Op de spiegel had ik met stickers de tekst ‘Uw vette kop valt op!’ geplakt. Goed uitgelicht met spotjes erop, zodat men al van ver kon zien wat mijn boodschap was.

Ik had folders laten drukken. Pennen met mijn logo vonden gretig aftrek, maar niemand die voor de lachspiegel bleef staan. Had ik de plank misgeslagen? Ik denk het niet. Er kwamen toch een paar opdrachten voort uit mijn deelname. Ik had een prikkelend statement gemaakt. Maar misschien kwam het bij bezoekers over als een belediging, al was het zeker niet zo bedoeld. Was het gêne of trots? Worden mensen niet graag geconfronteerd met hun vervormde spiegelbeeld in het bijzijn van anderen? Pretparken bewezen het tegendeel. Je moest vaak een tijdje wachten om alleen voor zo’n spiegel te staan. Maar op zoiets ‘formeels’ als een business-to-business-event was dit misschien toch wat te scherp aangezet.


Taalgevoel en de zin van letters

Ik schreef in die tijd voor de lokale krant, voor een provinciaal ondernemersblad en ik maakte advertenties en campagnes voor klanten. Prachtig om te doen. Kranten werden nog gespeld. Begrippen als multimedia en social media huisden nog niet in het collectieve brein. Mobiele telefoons waren net zo’n beetje in opkomst. Hoe anders is de tijd nu? Verlang ik ernaar terug? Soms. Maar nostalgie en melancholie zijn grootheden waar ik als gevoelsmens weleens een potje mee worstel. Toch blijft gevoel ook een grote vriend van me. Taalgevoel bijvoorbeeld. Daar zie ik ineens weer de zin.O ja, de zin van letters! Het zou maar zo een vette kop kunnen zijn…

Impuls voor leesbaarheid en vindbaarheid

Dus een heading tag of een vette kop valt nog steeds op? Ja, dat klopt maar daaraan moet ook weer niet ál te veel waarde worden gehecht. Vette of dikke koppen zijn er om de aandacht te vestigen op een nieuw hoofdstuk, een nieuwe alinea. Dus om de leesbaarheid te vergroten, bewijzen ze je doelgroep zeker een dienst. Ze leiden de lezer van jouw website door de content die jij ze biedt. En die content is medebepalend voor jouw vindbaarheid in de zoekmachines.

Ook jouw vette kop valt op!

Ik ga tewerk aan de hand van een duidelijke strategie. Dat begint ermee dat we eerst jouw website analyseren. Dus, hoe ziet jouw site eruit, hoe werkt ie en hoe wordt ie ervaren? Dit is een nulmeting. Het uitgangspunt. Daarna volgt er, in nauwe samenwerking met jou, een grondig zoekwoordenonderzoek. Samen met jou bekijken we, welk zoekwoord of welke groep van zoekwoorden populair zijn, wanneer het gaat om jouw producten of diensten.

Ga tussen de oren van je klant zitten

Hoe wordt er naar jouw producten of diensten gezocht? Als we samen om tafel gaan, dan krijgen we dingen helder. Misschien zijn er aanpassingen aan jouw website nodig. Met andere woorden: je website kan wel wat optimalisatie voor de zoekmachines gebruiken op diverse punten. Dat kan door betere teksten te schrijven maar ook door een logische(r) opbouw van jouw website. Links, buttons, foto’s en illustraties en/of blogs nemen we hierbij ook zeker onder de loep. En daarbij bekijken we jouw website door de bril van degene die nieuwsgierig is naar jouw aanbod én dat van jouw concurrenten/collega’s.



Reclame met een boodschap

0528 - 23 12 56
06 - 237 09 678

Privacy en cookieverklaring