← Vorige pagina
Conversiestrategie bij AdWords
29 juni 2017


AdWords is het maken en plaatsen van betaalde advertenties (commerciële uitingen) die getoond worden bij de resultaten die zoekmachines (w.o. Google) weergeven na het intypen van een specifieke zoekopdracht. Consumenten oriënteren zich online, voor veel van de dingen die zij zoeken, steeds meer op lokale ondernemers. Zo zal men vaker zoeken naar notaris Meppel, dan naar alleen het woord notaris. Je zoekt immers voor dit soort dienstverlening wel iemand in de buurt. Net als voor een financieel adviseur, een hondentrimmer of voor een onderhoudsbedrijf. Als lokale ondernemer kun je daar op inspelen. Je wilt immers onder de aandacht zijn van degenen die jou zoeken en op de plek wáár ze je zoeken.

Het kan een renderende vorm van online marketing zijn wanneer deze aansluit op de behoefte van de gebruiker van de zoekmachines (op degene die zoekt dus). Deze gebruiker geeft namelijk met die zoekterm precies aan waarin hij is geïnteresseerd. Daar kun je als aanbieder op inspelen door jouw aanbod zo exact mogelijk te laten aansluiten bij die behoefte (bij de zoekterm dus). Nu is de ene zoekterm populairder dan de andere. En jij wilt natuurlijk gevonden worden op die zoektermen die relevant zijn voor jouw bedrijf. Door een vraag- en aanbodsysteem (veiling) wordt het geboden én te betalen bedrag per klik voor een zoekterm bepaald. Er worden soms hoge bedragen geboden op populaire zoektermen waarop aanbieders van diensten/producten gevonden willen worden.

Als je bijvoorbeeld notaris in Drenthe bent en je wilt worden gevonden op de zoekterm 'notaris Drenthe' , dan zullen er ongetwijfeld collega's zijn die daarop ook willen worden gevonden. Je ziet, de vraag bepaalt de prijs. Er vinden biedingen plaats en de vraag is of je daar in mee gaat. Immers de kans om gevonden te worden op een bepaalde zoekterm en dat men dan via jouw AdWords advertentie op jouw website terecht komt, is groter.

Dat betekent ook dat je je conversiestrategie tegen het licht moet houden. Met andere woorden: hoe kun je het proces optimaliseren waarmee je van bezoekers van je site klanten kunt maken? Dus op welke wijze ontvang jij degene die na een zoekopdracht via je AdWords-advertentie op jouw website komt? En welke mogelijkheden bied je die potentiële klant vervolgens om ook tot actie (adviesaanvraag of liever nog aankoop) over te gaan?

Een AdWords-campagne is in tegenstelling tot SEO (Zoekmachineoptimalisatie) een betaalde dienst van Google. Er wordt wel beweerd dat door de positie binnen de zoekresultaten degenen die hier in het betaalde gedeelde (AdWords of gesponsorde links) staan het hoogste doorklikpercentage scoren. Of die boodschap van Google zelf of van objectieve bronnen komt, laat ik even in het midden.

Je kunt de factoren waarop je zelf invloed kunt uitoefenen binnen je website optimaliseren. Dus met andere woorden, je kunt de conversie positief beïnvloeden. Hierdoor krijg je (nieuwe) bezoekers van jouw website/webshop eerder en exacter op de plek waar jij ze wilt hebben. In een echte winkel wordt de aandacht getrokken, door aanbiedingen een aparte plek te geven en van attentiewaarde te voorzien. Zo kan dat ook binnen AdWords, zij het zonder fysieke 'toeters en bellen'.

Op internet vind je nogal wat tips die de conversie verbeteren. Voor een deel zijn het uitgekauwde zaken of open deuren maar als je ze naleeft, dan heb je kans dat (nieuwe) bezoekers van jouw site eerder op de plek zijn waar jij ze wilt hebben. Daardoor is er een verhoogde kans dat de bezoeker sneller overgaat tot actie. Resultaat: meer aanvragen, leads en klanten (dus omzet)!

​conversie optimalisatie tips in kort bestek

Leef je in, in je doelgroep en spreek de zoeker aan op datgene wat hij/zij wil weten. Als je de bezoeker alleen welkom heet is dat te kort door de bocht. Men moet uiteraard niet aan zijn lot worden overgelaten. Zorg voor herkenning met bijv. een button en leidt de bezoeker zo specifiek mogelijk gericht op de zoekterm die men heeft ingetypt, naar het antwoord op zijn/haar vraag of de oplossing voor een probleem. Voorbeeld: U zoekt (bijv. een testament) en u wilt kwaliteit voor een scherpe prijs? Klik dan hier Bezoeker wordt nu doorgelinkt naar een specifieke pagina binnen de website.

Zorg dat je USP’s duidelijk en overzichtelijk zijn vermeld op de landingspagina (de pagina waarop men terecht komt als men op jouw advertentie klikt). Laat die USP's zo nauwkeurig mogelijk aansluiten bij de zoekopdracht die de bezoeker van jouw site heeft ingetypt. Dus niet alleen maar communiceren wat er wordt aangeboden, maar ook waarom jij het beste aanbod hebt (op de voor jullie zo kenmerkende manier).

Soms lijkt AdWords net een markt maar nu is het de kunst om iets onderscheidends te roepen en niet de andere aanbieders te overschreeuwen. Want hoe meer er gebruld wordt hoe minder verstaanbaar je bent.

Zorg voor uitstraling. Zorg ervoor dat de (be)zoeker zich welkom voelt. Het design van je website is allesbepalend voor de verblijfsduur van de bezoeker(s). De vormgeving van je website én de navigatie zijn dus van doorslaggevend belang zijn in het keuzeproces van de (be)zoeker. Dat brengt ons bij het punt van het doseren van de content op de landingspagina.

Wanneer je bedenkt dat een gemiddeld 'verkennend' bezoek van website of shop slechts 7 seconden duurt, dan is rust en overzicht een must. In 7 seconden beslist een bezoeker of hij blijft of weggaat. Nogmaals wijs ik erop dat wanneer men zich welkom voelt, men langer blijft hangen en men verder/dieper jouw website in duikt. Na de eerste indruk volgt dus de verdieping. Wellicht is men bereid om een lap tekst te lezen wanneer je de aandacht hebt weten te richten.

Door concreet en duidelijk te zijn, heb jij de bezoeker van je website al uitgelegd waarom jij de beste aanbieder bent (USP) en dat men zeker jouw aanbieding in overweging moet nemen. Zorg dat die aanbieding wordt ondersteund door regelrechte triggers (banners en andere 'lokmiddelen') die de bezoeker er toe brengen de keuze te maken voor jouw dienst of product. Dit impliceert uiteraard dat je uitleg geeft over het proces en dat het aan overtuigingskrachtniet mag ontbreken, dat je uitleg geeft over een product of dienst en dat je de voordelen daarvan op plezierige en transparante manier benoemt en ondersteunt met visueel sterke buttons met teksten als 'klik hier om dit product vrijblijvend te proberen' of 'Vraag hier uw offerte aan'.
Dit zijn voorbeelden van 'calls to action', waarmee de bezoeker duidelijk wordt gemaakt wat hij/zij moet doen. Laagdrempeligheid en gemak zijn hierbij de toverwoorden die het verschil kunnen maken.

Meer informatie?

ProMótus helpt je graag met aansprekende SEO-teksten. Met content die jouw (potentiële) klanten aanzet tot actie.
Wil je dat ook? Vul onderstaand formulier in voor meer informatie.

T:0528 - 23 12 56
M: 06 - 237 09 678




Laat dit veld hieronder leeg:




Reclame met een boodschap

0528 - 23 12 56
06 - 237 09 678

Privacy en cookieverklaring